Media verbindt imam met het Goede Nieuws van Jezus Christus

In april meldde Kadin zich aan voor 12 online lessen over het leven van Jezus die ons team had ontwikkeld. Hij heeft ze in slechts twee weken afgerond. Kort daarna ging hij verder met de volgende cursus over vergeving. Hicham, een lid van de lokale kerk in onze Arabisch-sprekende stad, was zijn online coach tijdens de lessen. Toen Kadin aan de tweede cursus begon, vertrouwden ze elkaar voldoende om telefoonnummers uit te wisselen.

Hicham vertelde me op een dag: “Kadin toont zoveel belangstelling, hij stelt veel goede spirituele vragen.” Een paar dagen later voegde Hicham eraan toe: “dit zul je nooit geloven…hij is een imam! Hij was in verwarring geraakt door de tegenstrijdigheden in de islam.  Kadin ging op zoek naar antwoorden op het internet en vond onze cursus over Jezus.”

Samenwerken met lokale kerkleden

Eerder in onze tijd op het veld had ons team besloten om lokale kerkleden te betrekken bij ons uitreiken naar moslims. Toen we te maken kregen met restricties door COVID 19, merkten we dat God wilde dat ons team zich ging richten op sociale media. We wisten dat online contact voor moslims een makkelijke manier is om hun eigen reis richting Jezus te beginnen. Zo kunnen ze hun eerste stappen anoniem zetten. Het biedt tevens lokale kerken de kans om uit te reiken zonder zichtbare invloed van buitenlanders.

We bedachten dat we twee dingen nodig hebben om dit te bereiken. Ten eerste moeten er lokale gelovigen zijn die voldoende volwassen en bereid zijn. Ten tweede moeten we als team op de achtergrond blijven, terwijl de lokale gelovigen hun aandeel hebben.

Online cursussen over Jezus

Samen met de lokale kerk en GlobalRize, een Nederlandse organisatie die zich richt op online evangelisatie, paste ons team twee cursussen aan: eentje over het leven van Jezus en een vervolgcursus over vergeving. Ze zijn beide naar het Arabisch vertaald en voor iedereen toegankelijk via een online leeromgeving. Vervolgens plaatsten we advertenties hiervoor op social media zoals Facebook en Instagram.

Zodra iemand zich aanmeldt voor één van onze online cursussen, krijgen ze een lokale gelovige toegewezen als coach. De coach leest hun reacties en beantwoordt vragen. Onze teamleden checken regelmatig de voortgang van de deelnemers. We praten met de coach over hoe het met de deelnemers gaat.

Hicham en Kadin

Door dit systeem hadden we als team ook contact met Hicham over Kadin. Het viel ons op hoe snel hij de cursus had afgerond. Uiteindelijk onthulde Kadin aan Hicham dat hij niet alleen een imam was, maar dat hij ook was aangesteld door de regering om andere lokale imams te trainen.

Terwijl ze via de Whatsapp contact hadden, bekende Kadin uiteindelijk tegen Hicham, “om eerlijk te zijn, vind ik dat er veel tegenstrijdigheden zijn in de islam en daarom ben ik begonnen om op het internet naar antwoorden te zoeken op mijn vragen. Op die manier kwam ik terecht bij jullie cursus.” 

Uiteindelijk vroeg Kadin, “kan ik je ontmoeten? En hoe kan ik aan een Bijbel komen?” Eind mei ontmoetten Hicham en andere kerkleden hem persoonlijk. Bij de ontmoeting gaven ze Kadin een Bijbel. “Hij ontving hem met groot respect”, vertelde Hicham na de ontmoeting. “Hij kuste hem en bedekte hem met zijn hand als een gekoesterd object.”

Een paar weken later ontmoetten Kadin en Hicham elkaar opnieuw in een stadspark. Als team hadden we vaak gebeden in dit park. We vroegen God om Zichzelf te onthullen aan mensen met invloed in de stad. Het bemoedigde ons dan ook om te weten dat precies op die plaats God aan het werk was in het hart van deze moslimleider.

Lokale gelovigen ondersteunen

Ik zou heel graag samen met Kadin in het park willen lopen en de vreugde ervaren om samen met hem de Schrift te openen. Ik begrijp echter dat het veel meer effect zal hebben wanneer een lokale gelovige als Hicham hem ontmoet, dan wanneer ik dat doe als buitenlander. Daarom blijft ons team lokale gelovigen ondersteunen en hen voorzien van hulpmiddelen waarmee ze kunnen uitreiken.

John is sinds zeven jaar een teamleider in een Arabische omgeving. Hij gelooft dat elke werker de vaardigheden moet hebben om sociale media te gebruiken bij het helpen bij de start of groei van een lokale kerk. Nadat zijn team vijf jaar in de stad is geweest, begon God wonderen te doen en de kerk begon te groeien. Twintig mensen zijn gedoopt en er zijn drie sterke lokale leiders: een man en twee vrouwen. Hij vraagt zich nu af: wanneer is het tijd voor ons om te vertrekken?

Gebedspunten

  • Dank God voor zijn werk in het hart van de imam Kadin.
  • Dank God voor de ontwikkeling van de online cursussen voor moslims. Bid dat zoekende moslims deze cursussen zullen vinden. 
  • Bid voor groei van de lokale kerk en dat lokale gelovigen volwassen worden in geloof 
  • Bid voor wijsheid voor John en team in beslissen wanneer het tijd is om te vertrekken.

Geef

Het werk van de teams, zoals de ontwikkeling van de online cursussen, wordt mogelijk gemaakt door giften. Maak het mogelijk dat onbereikte moslimvolken over Jezus horen door het geven van een gift!