Waarom zou je compassie tonen zonder verdienste?

De voorspelde hoogste temperatuur voor de week was nauwelijks meer dan 4 graden. In een stad waar meer dan een miljoen mensen in sloppenwijken en op straat leven, wisten Martin en zijn teamgenoten van Frontiers, dat veel gezinnen zouden worstelen om warm te blijven tijdens deze plotselinge kou.

Honderden mannen, vrouwen en kinderen stierven ieder jaar door de kou. Mensen maakten kleine vuurtjes in hun pogingen om warm te blijven. De rook daarvan blijft echter hangen in de stad en maakt de situatie voor veel mensen erger door ademhalingsproblemen te veroorzaken.

We moeten iets doen

Terwijl Martin in zijn kleine kantoor stapt, blaast hij in zijn koude handen wrijft ze warm.

“Zijn er afgelopen nacht nog mensen overleden door de kou?” vraagt hij zijn officemanager, een moslim genaamd Asef.

“Ja,” antwoordde Asef. “Als het zo koud is sterven er elke nacht mensen.”

“Dat zou niet moeten gebeuren,” zei Martin. “We moeten hier iets aan doen.”

Een ongemakkelijke stilte hing tussen de twee mannen. Het zou makkelijker zijn om het probleem te negeren en aan het dagelijks werk te beginnen, maar Martin had een idee. Hij kwam samen met Asef en zijn vier andere medewerkers en zei tegen hen, “ik ga dekens kopen en ze vanavond uitdelen aan de gezinnen op straat.”

Daarna stelde hij voor dat ze met hem mee zouden doen. “Jullie kunnen wat geld bijeen brengen als jullie meer dekens willen kopen. Kom naar mij om 21.00 uur en neem je kinderen mee, zodat zij het zien en kunnen helpen.

Een nieuwe boodschap van genade

In de islam hebben Asef en de andere mannen geleerd dat ze door het doen van goede daden religieuze verdiensten kunnen krijgen en hun kansen kunnen verbeteren om in de hemel te komen.

Maar Martin deelt regelmatig een andere boodschap met hen, dat redding een gratis gift van genade is door Jezus Christus. Door een praktische daad om de ander te dienen, hoopte Martin dat hij deze mannen kon helpen om deze gift van genade te verbinden met Gods hart van compassie voor de allerarmsten.

De vijf medewerkers kwamen allemaal die avond en stapten in de bus van Martin. De  kinderen van de werknemers zaten op een berg dekens en ze reden door de straten van de stad. Ze deelden dekens uit waar ze maar mensen zagen bibberen van de kou, zoals aan een gezin van acht dat ineengedoken zat onder een versleten deken.

De volgende dag praatten ze op het werk over hun ervaring met het uitdelen van de dekens. Eén man noemde de spirituele verdiensten die hij meende te hebben verdiend door anderen te dienen.

“Zou je ook compassie naar hen hebben getoond wanneer er geen verdienste was?”vroeg Martin.

God heeft ons genade getoond door Jezus Christus, deelde Martin. Om die reden zoeken zijn volgelingen manieren om Zijn genade uit te breiden naar anderen. Een waardevol gesprek volgde terwijl ze bespraken wat de Bijbel leert over genade en compassie.

Bidden

  • Bid voor Asef en andere moslims, dat ze Jezus’ genadegift mogen kennen en aannemen.
  • Bid dat teams van Frontiers creatieve manieren mogen vinden om Gods compassie te tonen aan de mensen die lijden en de verlorenen.
  • Bid dat moslims wereldwijd worden getrokken naar de Redder.

Doe mee!

Dank God voor de werkers die dienen onder de allerarmsten op het veld. Help mee om werkers te ondersteunen in projecten en moslims wereldwijd te bereiken door ons werk te sponsoren of met een donatie